A SEO szövegírás nem az írással kezdődik – ezt már korábban tisztáztuk a téma kezdő lépéseiről szóló bejegyzésünkben, most viszont ideje, hogy átvegyük azokat a lépéseket és tippeket, amelyek az írás folyamata során adnak biztos alapokat a keresőbarát szöveg létrejöttéhez. Ez az első része egy hasznos cikksorozatnak, érdemes lesz figyelni a folytatásra!
Legyen struktúra!
Elsőként érdemes a fő gondolatokat lejegyezni egy-egy szó, kifejezés vagy rövid mondat segítségével, vázlatszerűen. Ha ezzel megvagyunk, ne essünk neki az írásnak, még van egy fontos mozzanat: csoportosítsuk az ötleteket témák szerinti bekezdésekbe, amelyeknek ki is kell találni a sorrendjét. Csak akkor kezdjük el az írást, ha összeállt a szöveg felépítése.
Indítsunk tüskével!
A gondolatmenet jegyzetelésekor érdemes kitalálni egy olyan kezdőmondatot, amely megragadja a figyelmet és frappánsan elindítja a gondolatmenetet. Ezt az újságírók “tüske” néven szokták emlegetni. Egy kreatív, váratlan, a figyelmet rögtön megragadó mondatnak kell lennie.
Indítsunk a második bekezdéssel!
Egy írás legvonzóbb része a címe vagy címrendszere, illetve az első bekezdése, amit lead néven is szoktak említeni. Ezek hozzák meg a kedvet az olvasáshoz, és a Google keresőmotorjai is különös figyelemmel pásztázzák az első mondatokat. Lényegében összefoglalják a tartalmat, amely egészen más is lehet az írás végén, mint ahogy előtte elképzeltük, így érdemes utoljára hagyni. Kezdjük tehát az írást a második bekezdéssel, majd ha már végleges az összes többi szöveg, jöhet a cím és a felvezetés megírása.
Ne törődjünk a helyesírással, csak írjunk!
Természetesen nem azt tanácsoljuk, hogy elütések és nyelvtani hibák tömkelegével publikáljuk az írásokat, csupán arról van szó, hogy írás közben fontos megtartani a “flow” élményt, ehhez pedig folyamatos munka szükséges. A kevésbé gyakorlott szövegírók lendületét megtörheti, ha minden egyes hiba miatt megállnak, kijavítják, és utána folytatják a gépelést. Klasszikus hiba, hogy emiatt felejtünk el pillanatok alatt egy jó ötletet.
Ha nem törődünk a helyesírással, akkor szabadon szárnyalhatnak a gondolataink, nem törjük meg a kreatív folyamatot. Később, a szerkesztés során ráérünk majd javítani a hibákat, először csak arra kell törekedni, hogy a szerkesztés során olvasható legyen a szöveg, és ne azon kelljen gondolkodni, hogy a túl lezserül gépelt betűkből milyen szavakat is akartunk kihozni.
Az első mondat ereje
Minden bekezdést annak legfontosabb mondatával kezdjünk! Az emberek hajlamosak bekezdésenként átfutni a szövegeket, ha pedig a leghasznosabb vagy legérdekesebb mondattal indul minden bekezdés, akkor nagyobb az esély arra, hogy az összeset elolvassák.
Adjunk alcímeket!
Jobban átlátja az olvasó a teljes tartalmat, ha – e cikkhez hasonlóan – alcímek tagolják. A szemnek is kényelmesebb így olvasni, és minél hosszabb a szöveg, annál fontosabbá válik az alcímek beillesztése. Az alcím lehet leíró, figyelemfelkeltő, felsorolásszerű és kreatív is – utóbbi esetben hasonló hatást ér el, mint a már emlegetett “tüske”.
További SEO szövegírás trükkökért olvasd el cikkünk következő részét is!