« Vissza

A keresőbarát szövegírás kezdő lépései

SEO

A SEO szövegírás szinte már külön tudomány, amit ez a poszt is ékesen bizonyít: úgy foglalkozunk a keresőbarát szöveg megalkotásának első lépéseivel, hogy egyetlen végleges mondat lejegyzéséig sem jutunk el. Bizony, egy Google-barát blogposzt vagy termékleírás munkafolyamatának első negyven százalékát a kulcsszavak kutatása teszi ki.

40-20-40 – ez a százalékos arány a hatásos egy keresőbarát szöveg megalkotásánál, és bármennyire is furcsa, ebből az írás maga a legkisebb szelet. A munka oroszlánrészét ugyanis a kulcsszókutatás és az ellenőrzés adja – most az előbbivel foglalkozunk.

A kulcsszavak jelentik szövegünk alfáját és omegáját, lényegében miattuk készül: ha valaki rájuk keres az interneten, akkor mielőbbi találatként jelenjen meg a szövegünk. Még mielőtt a legfontosabb kifejezések után kutatnánk, a szöveggel kapcsolatban választ kell adnunk néhány fontos kérdésre:

– Mi a cél? Milyen küldetése van a szövegnek? 

– Mit képvisel az írás az adott témán belül?

– Mi teheti egyedivé?

– Mi a fő üzenete?

– Kiknek írjuk?

– Milyen információkat szeretnénk megosztani?

– Milyen struktúra alapján építenénk fel?

Ne feledjük: a válaszokra végig fontos lesz támaszkodni! 

Az alapok letétele után jöhet a kulcsszavak keresése. Természetesen érdemes leírni az első szavakat és szinonimákat, amelyek magunktól eszünkbe jutnak a népszerűsíteni kívánt témáról. Ha ezzel megvagyunk, rengeteg kulcsszótervező oldalt is igénybe vehetünk ihletért, például a Google Ads is rendelkezik ilyen szolgáltatással. 

Ezután tegyük fel magunknak a kérdést: az elérni kívánt emberek vajon hogyan keresnek rá a szövegre? Ha nekünk lenne olyan problémánk, amire megoldást kínálunk, mi mit gépelnénk a Google keresőjébe? Itt már összetett kifejezésekben, bizonyos kulcsszavak kombinációján vagy konkrét kérdésekben is gondolkodhatunk, amelyeket szintén beépíthetünk majd a szövegbe.

Érdemes minden felírt kulcsszóra rákeresni, és a legjobb találatokra kattintani – hiszen ezek eredményeire vágyunk –, és az így megjelenő szövegeket átolvasni, hogy további kulcsszavakat jegyezzünk fel.

Minél rövidebb lesz a szövegünk, annál nagyobb az esélye, hogy nem mindegyik kulcsszót tudjuk majd beépíteni, így érdemes rangsorolni őket. Tartsuk szem előtt, hogy 3000-3500 karakternél hosszabb szövegeket nem szívesen olvasnak az emberek az interneten. Nem biztos, hogy kizárólag a legnépszerűbb és leginkább egyértelmű kulcsszavakat érdemes megtartani, hasznos lehet egyedi, kevésbé bevett kifejezések használata is – főként a “hosszú farok” elmélet miatt, hiszen így hosszútávon kitűnünk a tömegből, és olyan felhasználókat is elérünk, akiket a konkurencia nem.

A kulcsszavak listázása során azt is figyelembe kell vennünk, hogy – értékesítési szempontból – négy esetben keresnek az emberek: speciális információ érdekli őket, egy adott weboldalt szeretnének elérni, vásárlás előtti kutatómunkát végeznek, illetve konkrét vásárlási szándékkal érkeznek.

A vásárlás sokszor érzelmi alapú, így el kell gondolkodnunk azon is, hogy milyen kifejezésekkel tudunk érzelmet kiváltani.

Ha mindezzel megvagyunk, jöhet az információk utáni kutatás a témában, majd ha úgy érezzük, hogy minden megvan, kezdhetjük a következő, 20 százalékos szakaszt, vagyis az írást – később erről is lesz szó.

Kapcsolódó cikkek