« Vissza

Vigyázzon, ha ismeretlenek hívják telefonon: így verik át a hamis ügyfélszolgálatok

Informatikai alapok

A kiberbűnözők folyamatosan új módszereket dolgoznak ki, hogy megtévesszék kiszemeltjeiket, akiktől érzékeny információkat és/vagy pénzt akarnak kicsalni. Az egyik legújabb trükk a hamis ügyfélszolgálati átverés. Személyes adataink és pénzügyeink biztonsága érdekében összefoglaljuk, mikor érdemes gyanakodni és mit lehet tenni, ha ilyen hívást vagy üzenetet kapunk.

 

Mi az a hamis ügyfélszolgálati átverés?

 

Hamis ügyfélszolgálati átverés esetén a csalók ismert cégek és intézmények legitim ügyfélszolgálati képviselőinek adják ki magukat. Céljuk megtéveszteni a felkeresett személyeket, hogy bizalmas információkat (pl.: jelszavak és egyéb bejelentkezési adatokat), pénzügyi és személyes adatokat csaljanak ki az áldozatoktól, egy kitalált probléma megoldásának ürügyén.

A hamis ügyfélszolgálati csalások típusai:

 

Telefonhívás:

 

A csalók – céges vagy banki alkalmazottnak kiadva magukat – felhívják a kiszemeltet, és személyes és banki adatokat kérnek.

 

E-mail és/vagy hamis weboldal:

 

Valós cégek nevében, első ránézésre legitimnek tűnő címről és szöveggel írnak e-mailt, amelyben egy linkkel hamis weboldalra terelik a címzettet. 

A csalók által programozott weboldal megtévesztésig hasonlít az áldozat által jól ismert cég vagy bank honlapjára. Itt felugró ablakokkal okoznak pánikot a kiszemeltekben, ezek az üzenetek azonnali telefonhívásra ösztönöznek egy hamis ügyfélszolgálati számra.

 

Közösségi média:

 

Bár ez a leginkább átlátszó trükk, de egyes csalók sajnos sikerrel alkalmazzák: közösségi oldalakon keresztül küldött, hivatalosnak tűnő üzenetekben ajánlanak ügyfélszolgálati segítséget.

 

Hogyan működik a hamis ügyfélszolgálati átverés?

 

Most jön a legfontosabb rész: íme a trükkök, amelyekre figyelve időben észrevehetjük, hogy csalók kerestek fel:

  • Sürgetés: Az önmagát neves cég ügyfélszolgálati munkatársának kiadó csaló sürgeti a kiszemeltet, telefon vagy üzenetben azt állítja, hogy azonnal – vagy szűk határidővel – meg kell oldani egy valósnak tűnő problémát – például gyanús tranzakció vagy egyéb szokatlan tevékenység a fiókunkban. Tartsuk észben: előzetes értesítés nélkül nem is szoktak ilyen váratlan megkereséssel élni a cégek.
  • Érzékeny adatok kérése: A bankok és egyéb komoly intézmények sosem kérnek jelszavakat és egyéb érzékeny információkat (pl.: bankkártya adatokat), a csalók viszont igen – kérésüket azzal indokolják, hogy ellenőrizniük kell a személyazonosságunkat vagy biztonságossá kell tenniük a fiókunkat. 
  • Távoli hozzáférés kérése: Egy komoly cég sosem kér távoli hozzáférést eszközeinkhez, a csalók viszont igen – kérésüket azzal indokolják, hogy fel kell mérniük és meg kell oldaniuk a problémát.
  • Szoftver letöltése: Ha valamilyen új online szolgáltatással frissül egy cég vagy bank kínálata, nem kér számítógépes szoftverek letöltésére, a csalók viszont igen. Ha mégis letöltenénk ilyet, fontos, hogy naprakész, frissített operációs rendszerrel és vírusírtó szoftverrel rendelkezzünk.
  • Gyanús e-mail cím: ha olyan ügyfélszolgálati e-mailt kapunk, amely az imént felsorolt kérésekről ír, érdemes megnézni az e-mail címet, ahonnan küldték – jó eséllyel csak hasonlít arra, amelyről eddig kaptunk hivatalos üzeneteket.

Ha ezeknek a trükköknek bedőlünk, akkor hozzáférnek eszközeinkhez, ellopják a legérzékenyebb adatainkat és jogosulatlan tranzakciókkal a pénzünket is eltulajdonítják!

 

Kiket veszélyeztet a hamis ügyfélszolgálati átverés?

 

A fent említett trükkökre érdemes felhívni az idősebb, internetkapcsolattal nem rendelkező, a technológiában kevésbé jártas ismerőseink figyelmét is, mert többnyire ők a hamis ügyfélszolgálati csalók kiszemeltjei, illetve azok az online vásárlók, akik nem ismerik fel a hamis weboldalak jeleit – ezekről itt írtunk bővebben.

 

Áldozattá váltam? Mit tehetek?

 

  • Ha gyanítjuk, hogy hamis ügyfélszolgálati csalás áldozatai lettünk, érdemes megváltoztatni jelszavunkat az érintett fiókban. 
  • Értesítsük hivatalos telefonszámon a céget, amelynek képviselőinek adták ki magukat a csalók, illetve a hatóságoknak is jelezzük az átverést.
  • Banki átverés esetén kérjünk azonnali kártyaletiltást és számlazárolást.

Ha szoftver telepítését kérték a csalók, futtassunk vírusirtást a számítógépen!

Kapcsolódó cikkek