Bizonyára mindenki belefutott már HTTP hibakódokba, ha másikba nem is, de a leggyakoribb 404-esbe (404- Page not found) egészen biztosan. Mivel sok esetben az egyes hibakódok mellé vagy semennyi, vagy legjobb esetben is minimális magyarázat kerül, összegyűjtöttük a leggyakrabban felmerülő hibakódok jelentését.
1xx (Ideiglenes válasz) – Ezek az állapotkódok ideiglenes választ jelölnek, a kérelmezőnek pedig további műveletet kell végrehajtania a folytatáshoz.
- 100 (Folytatás): A kérelmezőnek folytatnia kell a kérelmet. A szerver a kód visszaadásával azt jelzi, hogy megkapta a kérelem első részét, és a többire várakozik.
- 102 (Protokollváltás): A kérelmező protokollváltást kért a szervertől, a szerver pedig jóváhagyja ennek végrehajtását.
2xx (Sikeres) – Ezek az állapotkódok azt jelölik, hogy a szerver sikeresen feldolgozta a kérelmet.
- 200 (Sikeres -OK): Az elérés sikeres volt. A szerver sikeresen feldolgozta a kérelmet. Ez általában azt jelenti, hogy a szerver biztosította a kért oldalt.
- 201 (Elkészült): A kérés teljesült, és ennek eredményeként egy új erőforrást hoz létre.
- 202 (Elfogadva): A szerver elfogadta a kérelmet, de a feldolgozása még nem fejeződött be.
- 203 (Nem hiteles információ): A szerver sikeresen feldolgozta a kérelmet, de valószínű olyan információt adott vissza, amely más forrásból származhat.
- 204 (Nincs Tartalom): A szerver sikeresen feldolgozta a kérelmet, de nem küldött vissza semmilyen tartalmat.
- 205 (Tartalom visszaállítása): A szerver sikeresen feldolgozta a kérelmet, de nem küldött vissza semmilyen tartalmat. A 204-es válasszal ellentétben ez a válasz azt igényli, hogy a kérelmező visszaállítsa a dokumentum nézetét (például törölje az űrlap adatait új adatok megadása érdekében).
- 206 (Részleges tartalom): A szerver sikeresen feldolgozott egy részleges GET kérelmet.
3xx (Átirányítás) – További műveletre van szükség ahhoz, hogy a kérelem teljesüljön. Ezek az állapotkódok gyakran szolgálnak átirányításra.
- 300 (Több lehetőség): A szerver számára több művelet áll rendelkezésre a kérelem alapján. A szerver a kérelmező (useragent) alapján választhat műveletet, vagy megjeleníthet egy listát, amelyből kiválaszthatjuk a műveletet.
- 301 (Véglegesen áthelyezve): A kért oldal véglegesen új helyre került. Amennyiben a szerver ezt a választ adja (GET vagy HEAD kérelemre adott válaszként), automatikusan az új helyre irányítja a kérelmezőt.
- 302 (Ideiglenesen áthelyezve): A szerver jelenleg egy másik helyen található oldallal válaszol a kérésre, de a kérelmezőnek a további kérések során az eredeti helyet kell használnia. Ez a kód a 301-es kódhoz hasonlóan GET vagy HEAD kérelmet hajt végre, továbbá automatikusan másik helyre irányítja a kérelmezőt.
- 303 (Lásd másik helyen): A szerver ezzel a kóddal azt jelzi, hogy a kérelmezőnek egy másik helyre vonatkozó külön GET kérelmet kell végrehajtania, hogy választ kapjon. A HEAD kérelmeken kívül a szerver minden kérelem esetén a másik helyre irányít át.
- 304 (Nincs módosítva): A kért oldal nem módosult az utolsó kérelem óta. Amikor ezt a kódot látjuk az arra utal, hogy a szerver nem adja vissza az oldal tartalmát. A szervert úgy kell beállítania, hogy ezt a választ (az If-Modified-Since HTTP fejlécelemet) adja vissza, ha az oldalt nem módosították a kérelmezőnek az oldalra vonatkozó legutóbbi kérelme óta.
- 305 (Proxy használata szükséges): A kérelmező csak proxy segítségével férhet hozzá a kért oldalhoz. A szerver ilyen esetekben feltünteti a kérelmező által használandó proxyt is.
- 307 (Ideiglenes átirányítás): A szerver jelenleg egy másik helyen található oldallal válaszol a kérésre, de a kérelmezőnek a további kérések során az eredeti helyet kell használnia. Ez a kód a 301-es kódhoz hasonlóan viselkedik, vagyis GET vagy HEAD kérelmet hajt végre, továbbá automatikusan másik helyre irányítja a kérelmezőt.
4-es hibakódok
- 400-as hiba: A böngésző kapcsolódni tud a kiszolgálóhoz, de a honlap nem található a címmel kapcsolatos hiba miatt. Általában a webcím pontatlan beírása miatt jelenik meg.
- 401-es hiba: Csak bejelentkezés után megtekinthető oldalak. Vagy nem vagyunk bejelentkezve vagy nincs jogosultságunk az oldal megtekintéséhez.
- 403-as hiba: Oldal megtekintése elutasítva. A honlap rendszergazdájának engedélye szükséges az oldal megtekintéséhez.
- 404-es hiba: A weblap vagy csak ideiglenesen nem található, vagy törölve lett, a link elavult.
- 405-ös hiba: A weblap programozásával kapcsolatos hiba miatt nem jeleníthető meg az oldal.
- 406-os hiba: Az információ olyan formátumban van, melyet nem tud a böngésző megjeleníteni.
- 408-409-es hiba: Túl sokan akarják az adott honlapot megtekinteni, ezért az túlterhelt lett, illetve túl sokáig tart a kiszolgálónak megjelenítenie.
- 410-es hiba: Törölt weblap esetén jelenik meg. Hasonló a 404-es hibakódhoz, a különbség, hogy ez végleges eltávolítást jelent, tehát nem is várható az oldal újbóli működése.
- 413-as hiba: a kérelem túl nagy a szerver számára, ezért nem tudja azt feldolgozni.
5-ös hibakódok
- 500-as hiba: a szerver valamilyen hibát észlelt, általában webhelykarbantartás vagy programozási hiba miatt jelenik meg. (500 error)
- 501-es hiba: a szerver nem tudja megjeleníteni azt a tartalmat, amit a böngésző kér.
- 503-as hiba: a szerver átmenetileg nem érhető el túlterhelés vagy karbantartás miatt.
- 505-ös hiba: a honlap nem támogatja a böngésző által a weblapmegjelenítési kérelemhez használt protokollt.
Amennyiben Ön weboldalt üzemeltet, segítse azzal látogatóit, hogy a hibakód mellett legalább egy minimális magyarázatot ad a felmerült hibáról. Ha tippekre van szüksége a saját hibaoldal beállításával kapcsolatban, olvassa el erről szóló cikkünket!