« Vissza

HTTP hibakódok

Informatikai alapok

 

Bizonyára sokan találkoztak már az internetes tevékenységük során egy-egy oldal lekérdezésekor ún. HTTP (HyperText Transfer Protocol) hibakódokba, melyek közül talán a 404- es hiba lehet a legismerősebb, azaz a “Page not found” oldal.  Mivel sok esetben az egyes hibakódok mellé vagy semennyi, vagy legjobb esetben is minimális magyarázat társul, így összegyűjtöttük a leggyakrabban felmerülő hibakódok jelentését, melyek segítségével talán egyszerűbben tudjuk azonosítani a problémát. Jelen cikkünk keretén belül ezen hibakódok magyarázatát kívánjuk részletezni.

 

Az 1- es kódcsoport 

 

Az 1- es számmal kezdődő kódok mögött (nevezhetjük őket állapotot leíró kódoknak is) valójában nem valódi hiba áll. Ezek a kódok leírják, hogy a szerver és a kliens közötti kommunikáció milyen fázisban van, mi jellemzi azt. Ezen kódok közül a gyakoribbak az alábbiak:

  • 100 – Folytatás (Continue): ebben az állapotban a szerver elfogadja ugyan a kliens kérését, de további kérelmek küldésére vár. 
  • 101 – Protokollváltás (Switching protocols): ebben az esetben a kliens kér a szervertől protokollváltást, a szerver pedig végrehajtja azt. 
  • 102 – Feldolgozás (Processing): a kliens által küldött kérést éppen feldolgozza a szerver, ám a válasz még várat magára. Ez olyan esetben fordulhat elő, ha valamilyen okból kifolyólag a válaszadási idő hosszabban elhúzódik.

 

A 2- es kódcsoport

 

A 2- es számmal kezdődő kódok sem hibára utalnak, sokkal inkább a sikert tükrözik, annak a sikerét, hogy a szerver fogadta a kliens kérését és fel is dolgozta azt. A leggyakoribb hibakódok: 

  • 200 – Siker (OK): ezt a kód azt jelzi, hogy az elérés sikeres volt, azaz a szerver fel tudta dolgozni a kérelmet és képes biztosítani a kért oldalt. 
  • 201 – Elkészült (Created): a kérés teljesült, és ennek eredményeként egy új erőforrást hoz létre.
  • 202 – Elfogadva (Accepted): a szerver elfogadta a kérelmet, de a feldolgozása még nem fejeződött be.
  • 203 – Nem hiteles információ (Non-Authoritative Information): a szerver sikeresen feldolgozta a kérelmet, de valószínű olyan információt adott vissza, amely más forrásból származhat.
  • 204 – Nincs tartalom (No Content): a szerver sikeresen feldolgozta a kérelmet, de nem küldött vissza semmilyen tartalmat.
  • 205 – Tartalom visszaállítása (Reset Content): a szerver sikeresen feldolgozta a kérelmet, de nem küldött vissza semmilyen tartalmat. A 204-es válasszal ellentétben ez a válasz azt igényli, hogy a kérelmező visszaállítsa a dokumentum nézetét (például törölje az űrlap adatait új adatok megadása érdekében).
  • 206 – Részleges tartalom (Partial Content): a szerver sikeresen feldolgozott egy részleges GET kérelmet, de nem a teljes tartalmat adja vissza. 

 

A 3- as kódcsoport

 

Ezen típusú kódok gyakran szolgálnak átirányításra, azonban azt is jelenti, hogy további műveletre van szükség annak érdekében, hogy a szerver felé küldött kérelem teljesüljön. Néhány hibakódot alább fejtünk ki bővebben:

  • 300 – Több lehetőség (Multiple Choices): a szerver számára több művelet áll rendelkezésre a kérelem alapján. A szerver a kérelmező (useragent) alapján választhat műveletet, vagy megjeleníthet egy listát, amelyből kiválaszthatjuk a műveletet.
  • 301 – Véglegesen áthelyezve (Moved Permanently): a kért oldal véglegesen új helyre került (egy új URL címen érhető el a tartalom). Amennyiben a szerver ezt a választ adja (GET vagy HEAD kérelemre adott válaszként), automatikusan az új helyre irányítja a kérelmezőt.
  • 302 – Ideiglenesen áthelyezve (korábbi neve volt a “Moved Temporarly”, most Found néven fut): a szerver jelenleg egy másik helyen található oldallal válaszol a kérésre, de a kérelmezőnek a további kérések során az eredeti helyet kell használnia. Ez a kód a 301-es kódhoz hasonlóan GET vagy HEAD kérelmet hajt végre, továbbá automatikusan másik helyre irányítja a kérelmezőt.
  • 303 – Lásd másik helyen (See Other): a szerver ezzel a kóddal azt jelzi, hogy a kérelmezőnek egy másik helyre vonatkozó külön GET kérelmet kell végrehajtania, hogy választ kapjon. A HEAD kérelmeken kívül a szerver minden kérelem esetén a másik helyre irányít át.
  • 304 – Nincs módosítva (Not Modified): a kért oldal nem módosult az utolsó kérelem óta. Amikor ezt a kódot látjuk az arra utal, hogy a szerver nem adja vissza az oldal tartalmát. A szervert úgy kell beállítania, hogy ezt a választ (az If-Modified-Since HTTP fejlécelemet) adja vissza, ha az oldalt nem módosították a kérelmezőnek az oldalra vonatkozó legutóbbi kérelme óta.
  • 305 – Proxy használata szükséges (Use Proxy): a kérelmező csak proxy segítségével férhet hozzá a kért oldalhoz. A szerver ilyen esetekben feltünteti a kérelmező által használandó proxyt is.
  • 307 – Ideiglenes átirányítás (Temporary Redirect): a szerver jelenleg egy másik helyen található oldallal válaszol a kérésre, de a kérelmezőnek a további kérések során az eredeti helyet kell használnia. Ez a kód a 301-es kódhoz hasonlóan viselkedik, vagyis GET vagy HEAD kérelmet hajt végre, továbbá automatikusan másik helyre irányítja a kérelmezőt.

 

A 4- es kódcsoport

 

A 4-es számmal kezdődő kódok már valóban hibára utalnak, azon belül is specifikusan a kliens kérésére vonatkozóan. Általában ez azt jelenti, hogy a szerver felé intézett kérés valamely összetevőjében hiba található, amely akadályozza a sikeres végkimenetelt. A 4- es kezdetű hibakódok az alábbiak:

404-es hiba
404-es hiba
  • 400 – Hibás kérés (Bad Request): a böngésző kapcsolódni tud a kiszolgálóhoz, de a honlap nem található a címmel kapcsolatos hiba miatt. Általában a webcím pontatlan beírása miatt jelenik meg.
  • 401 – Nem megfelelő jogosultság (Unauthorized): csak bejelentkezés után megtekinthető oldalak. Vagy nem vagyunk bejelentkezve vagy nincs jogosultságunk az oldal megtekintéséhez.
  • 403 – Elutasítva (Forbidden): oldal megtekintése elutasítva. A honlap rendszergazdájának engedélye szükséges az oldal megtekintéséhez.
  • 404 – Nem található (Not Found): a weblap vagy csak ideiglenesen nem található, vagy törölve lett, a link elavult.
  • 405 – Nem engedélyezett módszer (Method Not Allowed): a weblap programozásával kapcsolatos hiba miatt nem jeleníthető meg az oldal.
  • 406 – Nem elfogadható (Not Acceptable): az információ olyan formátumban van, melyet nem tud a böngésző megjeleníteni.
  • 408/409 (Request Timeout/ Conflict): túl sokan akarják az adott honlapot megtekinteni, ezért az túlterhelt lett, illetve túl sokáig tart a kiszolgálónak megjelenítenie.
  • 410 – Eltűnt (Gone): törölt weblap esetén jelenik meg. Hasonló a 404-es hibakódhoz, a különbség, hogy ez végleges eltávolítást jelent, tehát nem is várható az oldal újbóli működése.
  • 413 – Túl nagy terhelés (Payload Too Large): a kérelem túl nagy a szerver számára, ezért nem tudja azt feldolgozni.

 

Az 5- ös kódcsoport

 

Ez a kódcsoport is már valódi hibát rejt, azonban nem a kliens, hanem a szerver részéről, amely valamilyen okból kifolyólag nem tudja teljesíteni a felé érkezett kérést. Ezen kódok az alábbiak:

  • 500 – Belső szerverhiba (Internal Server Error): a szerver valamilyen hibát észlelt, általában webhelykarbantartás vagy programozási hiba miatt jelenik meg.
  • 501 – Nincs végrehajtva (Not Implemented): a szerver nem tudja megjeleníteni azt a tartalmat, amit a böngésző kér.
  • 503 – Elérhetetlen szolgáltatás (Service Unavailable): szerver átmenetileg nem érhető el túlterhelés vagy karbantartás miatt.
  • 505 – HTTP verzió nem támogatott ( HTTP Version Not Supported): a honlap nem támogatja a böngésző által a weblapmegjelenítési kérelemhez használt protokollt.

 

Amennyiben Ön weboldalt üzemeltet, segítse azzal látogatóit, hogy a hibakód mellett legalább egy minimális magyarázatot ad a felmerült hibáról. Ha tippekre van szüksége a saját hibaoldal beállításával kapcsolatban, olvassa el erről szóló cikkünket!

Kapcsolódó cikkek