A podcast alapvetően nem szöveges műfaj, mégis sok szöveg kíséri: a podcast neve, az adások címe, leírása, esetleg leirata. Ezeket a szövegeket, és egyéb szempontokat pedig SEO-szemmel is lehet nézni – érdemes is. A keresőoptimalizálás a podcast világában is működik, így ha 10 lépésben megtettük a legfontosabb előkészületeket az adásokhoz, akkor már a SEO-ra is figyelhetünk – ehhez a Search Engine Land szedte össze a bevált tippeket.
Kulcsszókutatás
Az elmúlt években rengeteg podcast jelent meg, így jó témaválasztással, például rétegtémával (niche) nagyobb eséllyel lehet gyors sikereket elérni. A témához kapcsolódóan fontos a kulcsszókutatás, meg kell találni a legjobban működő kulcsszavakat, amelyek a podcastot körülvevő szövegekben és hashtagekben rendszeresen előfordul. A legjobb kulcsszavak megtalálásához 3 részes cikksorozatban segítünk, itt sok tippet osztottunk meg a témában.
Emellett érdemes végignézni, hogy a saját kategóriánkban megjelenő podcastok milyen témákat, leírásokat használnak. Az első adások után érdemes kikérni a közönség véleményét, hogy milyen témákról akarnak bővebben, rendszeresen hallani, az eredmények szintén befolyásolhatják a felhasznált kulcsszavakat.
Névválasztás
Mi legyen a podcast neve? – ezen érthető módon sokat gondolkodnak a készítők, de megkönnyítheti a dolgukat, ha a legfontosabb kulcsszavak egyikét felhasználják a podcast nevében, így sokkal könnyebb elérni a célközönséget. Emellett persze arra is érdemes figyelni, hogy a podcast neve fülbemászó, könnyen megjegyezhető legyen.
Adások címe
Informatív, felkelti az emberek érdeklődését és kattintásra (vagyis hallgatásra) ösztönző – ilyennek kell lennie a podcastok adásainak címének. Emellett persze az sem árt, ha a fontosabb kulcsszavak szerepelnek benne, így érdemes hosszabb – az online híroldalak cikkeinél is megszokott hosszúságú – címet adni az adásoknak. Fontos megjegyzés: amennyiben az adásnak vendége van, mindenképp szerepeljen a címben a vendég neve!
Adások leírása
Az adások leírása komoly teret ad a kulcsszavak használatának, és általában a keresőoptimalizálásnak, hiszen itt részletes, hosszú szöveg is elhelyezhető. Természetesen a tartalom és a beszélgetésben érintett témák leírása, az adás szinopszisa az alap.
Emellett a főbb szakaszok külön leírást kaphatnak időbélyegekkel, így a hallgató rögtön ahhoz a részhez tekerhet, amely a legérdekesebb számára, illetve minden téma minden kulcsszava szerepet kap. A források megjelölése is fontos, linkeket is elhelyezhetünk a leírásban, amivel a hallgatók tájékozódása mellett a keresők algoritmusait is segítjük. Egyes felületeken hashtagek is használhatók a leírásoknál – pl. a YouTube-on –, az ilyen lehetőségeket is tanácsos kihasználni a kulcsszavak elhelyezésére.
Adások leirata
A mesterséges intelligencia révén már megannyi online eszköz érhető el, amelyek a hangfelvételekről – például a podcast adásairól – automatikusan leiratot tud készíteni. Ezt a leiratot egy kis szerkesztéssel meg is lehet osztani, tovább segítve a keresőoptimalizálást.