Az ember több millió színt képes megkülönböztetni saját szemével, de természetesen ezen belül vannak olyan színek, amelyekből több eltérő árnyalatot is lát és vannak olyanok, amelyekből kevesebbet. A színárnyalatokat pontosíthatjuk, sokféle jelzővel láthatjuk el, így különböztethetjük meg a hófehéret a törtfehértől és így tovább. Ezzel ellentétben a digitális programok körülbelül 16,7 millió színt képesek érzékelni és egy konkrét szín kikeveréséhez kódrendszereket használnak. De hogy is néznek ki ezek a rendszerek és mit tartalmaznak? A következő bekezdésekből megtudhatjátok.
Mi is az a web színkód?
Többféle megnevezése is létezik, mint például HTML színkódok, WEB-HTML színkódok, CSS színkódok, illetve digitális színeknek is szokták hívni. Ezek olyan színkódok, amelyeket egy weboldal kialakításához használnak. Egy laikus ember számára biztos bonyolultan hangzanak ezek az elnevezések, de a megfelelő színek megtalálása ennél sokkal egyszerűbb.
Színkódok csoportosítása
A színkódok 2 nagy csoportját különböztetjük meg, amelyek a következők: RGB és CMYK. Az RGB színkódok csoportja a digitális képek színeit azonosítja. A betűszó az angol Red, Green és Blue (vörös, zöld, kék) szavak kezdőbetűiből állt össze, amik a színpaletta fő- vagy alapszíneinek számítanak és összekeverve más színek nyerhetők ki belőle. Segítségével megállapítható, hogy a 3 szín milyen arányban tartalmaz egy konkrét színt. Az RGB kód mindig #-tel kezdődik és további 6 elemet tartalmaz, ami lehet betű és szám is (pl. #FF0000 vörös). Az első 2 jegy a vörösre, a második 2 jegy a zöldre és az utolsó 2 jegy a kékre vonatkozik.
CMYK színkódot akkor használunk, ha nyomtatásra kerül a sor. Elnevezése ugyancsak színek kezdőbetűiből áll. Cyan, Magenta, Yellow és Black színekből épül fel, emiatt talán felmerülhet a kérdés, hogy a mozaikszó utolsó betűje miért K. A magyarázata annyi csak, hogy a fekete szín ebben a palettában kulcsfontosságú szerepet tölt be, ezért Key-nek hívják. A fekete színből vonják ki a színeket, így keletkezik a többi szín, valamint a nyomtató is ezt a metódust követi.
Hogyan zajlik a Rackhostnál a színválasztás?
Szeretnénk bemutatni Nektek a Rackhosthoz köthető grafikai elemeket és alapvető színeket, amikkel egyedi lett a cég a domain szolgáltatók között. A Rackhostot a LILA szín és az űrhajós arculati elemek különböztetik meg versenytársaitól, így lett fiatalos és lendületes. Mivel az egyhangúságot szerettük volna elkerülni, a lila több árnyalata is bekerült az arculati kézikönyvbe, ezeket használtuk a Rackhost weboldalán, Facebook és Instagram oldalán és a webshop termékein. Ha ránézünk erre a képre, lehet csak egy egyszerű lila képet látunk magunk előtt mindenféle űrhajós figurával, de ahogy az ábra is mutatja, több lila árnyalat és tónus található meg az illusztráción.
A képen látható 5 szín saját RGB színkóddal rendelkezik és pontosan ezekkel a színekkel dolgozunk minden online és offline megjelenés kapcsán, mert ezek tesznek minket egyedivé és megjegyezhetővé, ezek brandünk védjegyei. Mikor és mihez használjuk a színkódokat? Többek között akkor, amikor megszerkesztjük képeinket Photoshopban közösségi médiára vagy épp az arculati és digitális reklámanyagok elkészítéséhez. Ugyanúgy a CMYK színkódok is előkerülnek a pólók és más webshopban megtalálható termékek esetében, hiszen a nyomdában azokkal a színkódokkal azonosítják be a termékeken megtalálható minták színeit.
Színválasztás a weben
A webes arculati színek kiválasztásához számos lehetőség áll rendelkezésre az interneten. A színeket kiválaszthatjuk egy tetszőleges képről, mint például az ImageLR vagy Imagecolorpicker oldalon, amelyekre feltöltve a kiválasztott képről szerezhetők meg a színkódok. A másik opció olyan weboldal, ahol egyéni paletta összeállítására van mód, mint a Coolors színgeneráló weboldalon. Ezeken az oldalakon inspirációt gyűjthetünk egy weboldal színeinek kialakításához és elmenthetjük a színkódokat, amik később felhasználásra kerülhetnek.
Tehát mindenféleképpen kijelenthető, hogy a színelmélet egy összetett rendszerből áll, ugyanakkor pontos és megbízható eredmény nyerhető ki belőle. Egy weboldal színeinek kialakításánál törekedni kell a harmóniára és nem utolsó sorban a trendek követésére. Fontos megjegyezni, hogy ha valaki weboldalt készít, logót vagy egy egész arculatot tervez, akkor a folyamat legelején kell meghatározni a színeket és színkódokat, így a későbbiekben is egységesen használhatja weboldalán, közösségi média platformjain és nyomtatott szóróanyagokon.