A marketingben nagy jelentőséggel bír a színek pszichológiája, hiszen hatással van arra, hogy a fogyasztók hogyan ítélnek meg egy-egy márkát vagy terméket, milyen érzelmeket kötnek hozzá, milyen cselekvésre készteti őket, és azt is befolyásolja, hogy hogyan érzik magukat vásárlás közben –gondolunk itt akár egy üzlet, akár egy webshop színeire.
Sőt, nem csak az érzelmeiket, de viselkedésüket és döntéseiket is befolyásolhatják az alkalmazott színek. Pont ezért fontos a megfelelő színek kiválasztása, mikor weboldalt készítünk cégünk számára, hiszen ezek segítségével nem csak nagyobb eséllyel válik vásárló a látogatókból, de elkötelezettebbé, lojálisabbá is tehetjük őket.
Hogyan kezdjünk neki?
Ki kell választanunk egy vagy néhány alapszínt, melyeket majd használni fogunk a céges logóhoz, weboldalhoz és tulajdonképpen az egész arculathoz. Fontos szem előtt tartanunk a színek jelentését, de azt is, hogy illeszkedjenek a tevékenységi körünkhöz, a kitűzött céljainkhoz és a kommunikálni kívánt üzenethez.
Továbbá arra is figyelni kell, hogy melyik szín melyikkel illik össze. Válasszunk ki egy domináns színt, aztán pedig olyannal párosítsuk, amellyel kiegészítik egymást. Azaz nem ütnek el egymástól, nem lesz túl vibráló az összhatás és például nem teszik olvashatatlanná a szöveget a weboldalon. Érdemes kipróbálni, melyik háttérszínen melyik szövegszín mutat jól és letesztelni mobilon is, hogy biztosan olvasható legyen és ne keltsünk negatív benyomást.
Színek jellemzői
A színeket három csoportba tudjuk sorolni, mégpedig a meleg, hideg és semleges színek kategóriájába. Meleg színek közé tartozik a sárga, narancssárga és piros. Ezek inkább a lelkesedéssel, energikussággal hozhatók párhozamba. Míg hideg színek a kék, zöld és lila, melyek nyugalmat, biztonságot árasztanak. Semleges pedig a fekete, fehér, szürke, barna és bézs.
Természetesen ezeken a kategóriákon belül is megvan minden színnek a maga jelentése, viszont azt is vegyük figyelembe, hogy melyik országban és milyen célra szeretnénk őket használni. Globális márkaépítés esetén érdemes utánanézni, hogy egyes országokban, kultúrákban más jelentéssel bírhatnak bizonyos színek. Például a gyász színe nem mindenhol a fekete, van, ahol a fehér vagy a világoskék.
Mindent egybevetve, ha megtaláltuk azt a pár színt, melyek passzolnak cégünkhöz és céljainkhoz is, akkor következetesen és egységesen alkalmazzuk azokat minden online és offline megjelenésünk kapcsán. Ne csak azt határozzuk meg, hogy melyik színt szeretnénk, hanem a pontos színkódokat is érdemes rögzíteni az arculati kézikönyben, hogy a későbbiekben mindig ugyanazt az árnyalatot alkalmazzuk, az egységesség, felismerhetőség és profizmus jegyében.
Színválasztás a gyakorlatban
Megfigyelhető, hogy a tech cégek többsége a kék színt használja. Nem véletlenül, hiszen a kék megbízhatóságot, profizmust sugároz. Kék színt használó tech cég például a Facebook, Twitter, IBM, HP vagy Dell.
Mi azonban egyrészt nem szerettünk volna beállni a sorba, másrészt pedig a választott szín jelentését is figyelembe vettük. Így esett a választásunk a lilára, amely a kék és a piros kevert színe: azaz ugyanúgy megjelenik benne a biztonság, de keveredik az energikussággal. Főként a kreativitással hozható párhuzamba, találékonnyá tesz, kreativitásra ösztönöz.
Mi más kell egy jó domain név kitalálásához és egy weboldal vagy blog elkészítéséhez, ha nem kreativitás? Ezért lett a Rackhost fő színe a lila.