Az emberiségben mindig is benne volt a versenyszellem, nem véletlen a rengeteg sportág kialakulása. Ha belegondolunk, akkor már akár az ókori római gladiátor harcokra, vagy a középkori lovagi tornákra is visszavezethető ez a jelenség. Lételeme az emberiségnek az egymással való megküzdés, az erőfitogtatás, bizonyos esetekben emberen felüli teljesítmény nyújtása a győzelem elérése érdekében.
Az ESport eredete
Nem kell ennyire messzire mennünk azonban, ha “extrém” jelenségnek szeretnénk szemtanúi lenni. A videojátékok és az internet egyre szélesebb körű elterjedésével a sporttörténelem egyik leggrandiózusabb eseménye zajlik jelenleg is. Az online videojátékok megjelenése lehetővé tette, hogy a játékosok egymás közt, valós időben mérjék fel a tudásukat, tapasztalatukat, teljesítményüket, ahogyan például egy futóverseny zajlik egy versenypályán. Az online videojátékok esetében a versenypálya az az aktuális szerver, ahova a játékosok egyidőben csatlakozva vannak, a versenyzők pedig a számítógépük, konzoljuk, mobiltelefonjuk, stb. előtt ülő játékosok, akik egymás mellett és egymás ellen versengenek valós időben.
A platform ugyan rendkívül különböző, a cél viszont ugyanaz, mint a “hagyományos” versenyek esetében: nyerni! Az esportok és a professzionális videojáték elterjedését talán a Dél-Koreai televíziós szokások alapozták meg leginkább. A 2000-es évektől kezdve televíziós csatornákon kezdték vetíteni a videojátékokat, majd kialakultak különálló videojáték és esport csatornák. Leginkább a Starcraft, Starcraft 2 és később a League of Legends játék volt úttörő ennek sikerében. Ezt követte az internetes közvetítések egyre szélesebb körű elterjedése, majd az élő közvetítésekre épülő médiumok sikerének növekedése, a Twitch, Youtube, Mixer és mára már a Facebook Gaming is ebbe a kategóriába sorolható.
Az ESport ma
Az esport szó mára eggyé vált egy kultusszal. Külön körök alakultak ki játékosokkal, akik jól ismerik a leghíresebb profi versenyzőket. Van köztük, aki aktívan űzi is az adott játékot, vannak, akik csak passzívan veszik ki inkább részüket és a közönség táborát erősítik az esport rendezvényeken, közvetítéseken. Sok regionális verseny indul a különböző “sportágak” (játékok) körül, de jó pár éve vannak országos esport bajnokságok is, főként hozzánk nyugatabbra lévő országokban. Elrajtolt azonban Magyarországon is az MNEB (Magyar Nemzeti Esport Bajnokság), ami több különböző esport játékot ölel fel és egy ligarendszerű játéksorozatként zajlik.
Eleinte a játékosok összeszokott csapatokban gyakoroltak évekig együtt, majd ezután megkerestek egy multigaming (MG) csoportot, hogy ez az egyesület támogassa a versenyre jutásukat, a felmerülő költségeket, a csapat felkarolását.
Ez azonban mára teljesen megfordult, az évek alatt lezajló számtalan csapaton belüli mozgás miatt az MG szervezetek elkezdték kivásárolni az egyes játékosokat, hogy saját néven alapítsanak egy új csapatot.
Amilyen ütemben az esport fejlődött, olyan ütemben változott is az egész üzletág, ami alapjaiban véve változtatta meg jó pár cég hozzáállását és üzletpolitikáját ehhez a szegmenshez kapcsolódóan. Influencer marketing, PR, szponzoráció és számos különböző innovatív marketing eszköz jellemzi az esport piacot, ami még több izgalmas és kreatív megoldást ígér a jövőt illetően.