WordPress webtárhely csomagjaink
Útmutatónk megtekinthető videó formájában is, lentebb pedig a részletes leírást találja:
Az első, második, harmadik és negyedik rész után folytatjuk WordPress gyorstalpalónkat.
Mi a különbség az oldal és a bejegyzés között? Mitől más a kategória, mint a címke? Mire jó a kivonat? A WordPress használatához ezekre a kérdésekre is tudni kell a válaszokat, amelyeket tudatosan alkalmazva sokkal hatékonyabb honlapot építhetünk.
Oldal vagy bejegyzés?
Azt már átvettük, hogy miként lehet új bejegyzést létrehozni a WordPressen, de a Vezérlőpulton feltűnik egy „Oldalak” menüpont is, ahol hasonlóan lehet szerkeszteni. Mi a különbség az oldalak és a bejegyzések között? – merülhet fel a jogos kérdés, amit fontos is tisztázni.
Az oldalakra – amelyek a főoldalon kívül a gyakorlatban aloldalakat jelentenek – a nem dátumtól függő, kvázi állandó érvényű információkat szoktuk feltölteni, ilyen például egy cég oldalán a bemutatkozó oldal, a gyakran feltett kérdések oldala vagy az elérhetőségek oldala. A bejegyzésekben inkább a friss és aktuális, dátumhoz is szorosan köthető információkat szoktuk megosztani – egy személyes oldalon ez lehet például egy blog- vagy naptárbejegyzés, cégeknél egy új termék vagy szolgáltatás bejelentése, egy híroldal esetében pedig egy hír.
Oldal létrehozása
A Vezérlőpult bal oldalán tehát ott van az „Oldalak” menüpont, ezen belül pedig az „Új hozzáadása” feliratra kattintva létre is hozhatunk egy oldalt. Innentől kezdve teljesen ugyanolyan lehetőségek állnak a rendelkezésünkre, mint az új bejegyzések készítésénél, amelyet korábban már átvettünk.
Van viszont pár apró, de nagyon fontos tipp az oldalakkal kapcsolatban. A jobb oldali sávban például az oldal beállításainál a „Permalink” feliratra kattintva mindenképp szerkesszük meg az URL-t. Ez a keresőoptimalizálás miatt fontos, hiszen az oldalakon olyan információkat szoktunk megosztani, amelyek a Google és egyéb keresők szempontjából különösen fontosak.
Kategóriák
A bejegyzések írásakor a jobb oldali beállítási sávban van pár fontos menüpont, amelyek kulcsfontosságúak az oldalunk hatékonysága szempontjából. Ilyen például a „Kategóriák”, amely segít rendszerezni a bejegyzéseinket.
Tegyük fel, hogy egy kulturális témákkal foglalkozó honlapot készítünk. Ebben az esetben bizonyára lesznek zenével, filmekkel és színházzal kapcsolatos bejegyzések is. Ezek szerint lehet kategóriákba rendezni a bejegyzéseket, tehát ha egy zenével kapcsolatos bejegyzést írunk, akkor a „zene” kategóriát érdemes hozzáadni. Keresőoptimalizálási szempontból az a legjobb, ha csak egy kategóriát adunk minden bejegyzéshez.
A Vezérlőpulton természetesen létrehozhatunk és szerkeszthetünk is kategóriákat, ehhez a „Bejegyzés” menüponton belül a „Kategóriák” feliratra kell kattintanunk. Új kategória létrehozásakor a nevet kell megadnunk, illetve érdemes a „Keresőbarát név” rubrikában is szerkesztenünk az URL-t – kisbetűkkel, ékezetek nélkül, alsóvonásos elválasztással –, ezzel szintén a Google-nek és egyéb keresőknek kedvezünk.
Címkék
Ha már létrehoztuk a fontos kategóriákat, mi szükség van a címkékre? – merülhet fel az újabb kérdés. A válasz: a témák további szűkítéséhez.
Vegyük újra például a kulturális honlapot, ahol már létrehoztunk zene, film és színház kategóriákat is. A film egy elég tág témakör, hiszen írhatunk bejegyzést vígjátékról, akciófilmről, drámáról, horrorról és életrajzi filmről is. Ezért van szükség a címkékre: ha írunk egy posztot, megadhatjuk a tág témakört a kategóriával, majd a szűkített témakört a címkével.
Ha tehát van egy vígjáték címke is az oldalon, akkor a szórakozásra vágyó látogatók könnyedén eljutnak a vígjátékokról szóló bejegyzésekhez – például mert az erről szóló bejegyzések listája egy külön linket kap, amelyet meg is oszthatunk, illetve a Google is találatként mutathatja. Persze még más címkét is meg lehet adni, mondjuk a híres főszereplőhöz – például a Forrest Gump ajánlásakor egy Tom Hanks címkét.
Bármennyi címkét lehet adni a bejegyzésekhez, de maximum 3-5 címke megadását javasoljuk.
Kivonat, összefoglaló
A bejegyzések beállítási lehetőségeinél a jobb oldali sávban a kategóriák és címkék menüpontok alatt van még egy nagyon hasznos funkció, az „Excerpts”. Szó szerinti fordításban kivonatot jelent, de az összefoglaló szó még jobban illik rá. A keresőmotorok előnyben részesítik, ezeket szoktuk látni a Google találati listájában az oldalak neve és linkje alatt.
A rövid leírás kulcsszavai tehát SEO-szempontból rendkívül fontosak, az érdeklődőknek pedig segítenek a tájékozódásban. Ide tehát a megfelelő kulcsszavak használatával egy rövid összefoglalót kell írni az adott bejegyzésről. Ha valaki a honlapunkon lévő keresőt használja, szintén segít a megfelelő találatok kiadásában egy jól megírt összefoglaló.
Amennyiben olyan bővítményt használunk, amely a bejegyzések végén kapcsolódó bejegyzéseket ajánl – a híroldalakról bizonyára ismerős lehet a megoldás –, akkor a témában valóban releváns tartalmak ajánlásában is segítenek a jó összefoglalók.
További hasznos információkért olvassa el cikksorozatunk következő részét!