A világ legnépszerűbb streaming szolgáltatása, a Spotify óriási erőket mozgósít, hogy ne csak a zenéről, de a podcastokról is ez az alkalmazás jusson az emberek eszébe, és ott is hallgassák őket. Ez is jelzi e tartalomgyártási forma népszerűségét, a szponzorok is egyre jobban kedvelik. Így nem is meglepő, hogy sokan gondolkodnak podcast indításán, ezért mutatjuk is a kezdő lépéseket.
Fejben dől el
Mi kell a podcastok készítéséhez? – merül fel a kérdés, hiszen ez mégsem olyan egyszerű történet, mint blogot indítani. Valóban, de nem is kell vagyont költeni rá. Az első lépések nem anyagi jellegűek, indításként célszerű sok műsor hallgatásával ihletet meríteni. A Spotify mellett erre a Google és az Apple saját lejátszója, illetve a Pocket Casts a legjobb eszköz. A folyamatos motiváció is nélkülözhetetlen, hiszen ha a blogolásra igaz, hogy csak lelkesedéssel lehet csinálni, akkor a podcastokra ez hatványozottan érvényes.
Első körben a koncepciót kell kitalálnod. Milyen témákról szeretnél beszélgetni? Milyen formátumban? Milyen hosszan? Milyen rendszerességgel? Határozott válaszokat kell adnod, mielőtt jön az újabb lépés: társa(ka)t találni. Általában 2-3 ember szokott beszélgetni műsorokban, de úgy is dönthetsz, hogy mindig más interjúalanyt hívsz meg, viszont számolnod kell azzal, hogy utóbbi komoly plusz szervezőmunkával jár. Bárkik mellett is döntesz, közösen ne csak informatívak, szórakoztatóak is legyetek.
Mit szerezz be?
Az első válasz adja magát: kell egy jó minőségű mikrofon, ha pedig ez nem közvetlenül kapcsolódik a számítógéphez, akkor egy hangkeverőre is szükség van. A beszélgetés után meg kell vágni a hanganyagot, ez pedig ingyenes programokkal is kényelmesen megoldható: windowsos számítógépeken az Audacity, Apple-eszközökön pedig a GarageBand ajánlott. A szerkesztés során jól jön egy intro készítése, amely minden későbbi adás elejére is beilleszthető – akár egy jogdíjmentes zenerészlet is megteszi, de a legjobb, ha van kedvcsináló szöveg is.
Hogyan jut el a hallgatókhoz?
Több weboldal is kínál olyan szolgáltatást, amely biztosítja, hogy a podcast alkalmazásokra eljusson a friss adás. A teljesen ingyenes anchor.fm például a kilenc legnépszerűbb lejátszónak küldi ki RSS-ben a felvételeket, és egy könnyen kezelhető felületen minden más is beállítható vele. Például az “art cover”, vagyis a műsor logója is, amely 1000×1000 pixelben ideális. Az arculatot adó képhez profi grafikust is felkérhetsz, de egy ingyenes programmal magad is elkészítheted, ehhez a Canva tökéletes választás. Később is szükséged lesz rá, hiszen illusztrációk kíséretében a közösségi oldalakon egyébként is meg kell osztani az új adásokat, hogy közönséged is legyen.
Ha profi szintre akarsz lépni, három fontos tippünk mindenképp lenne: a felvételek helyszínét érdemes hangelnyelő szivacsokkal dekorálni; videóra is felvenni az adásokat és kitenni egy YouTube-csatornára; illetve nem árt a Headliner segítségével adásrészleteket szerkeszteni és megosztani a közösségi oldalakon.