Nem elég, hogy egy honlap gyönyörű, mobilbarát és jó a felépítése, hiszen mindez semmit sem ér, ha a szövege nem kelti fel a figyelmet és nem győzi meg az érdeklődőt a szolgáltatásaink igénybe vételéről vagy termékeink megvásárlásáról. A Coschedule szakmai blogja az alapoktól vette végig, hogy mire érdemes ügyelni egy weboldal szövegeinek írásakor, így akár kezdő szövegírók, vagy a témában tapasztalatlan cégvezetők számára is hasznos tanácsokat gyűjtöttek össze. Cikksorozatban vesszük át a lépéseket, kezdjük is el.
Kiknek írunk? Mi a célközönségünk?
Nincs olyan cég, amely minden emberhez szól. Minden márkának szüksége van a célközönsége meghatározására, szolgáltatásait és/vagy termékeit csak így tudja értékesíteni. Furcsán hangzik, de így van: egy mindenkihez szóló honlapszöveg lényegében senkihez sem szól.
Vásárlói személyiség (buyer persona) – így nevezik azokat a képzeletbeli embereket, akiknek ideális esetben szól egy honlap szövege, illetve minden más marketing tevékenység is. Ehhez el kell képzelni egy ideális embert, amilyennek a célközönségünk átlagos tagját látjuk. Meghatározni a korát, nemét, végzettségét, anyagi helyzetét, lakhelyét, hobbiját, stílusát, céljait, megoldani kívánt problémáit, stb.
Csak akkor tudunk hatásos szövegeket írni a honlapra, ha tiszta képet kaptunk a célközönségről és a vásárlói személyiségről.
Témaötletek
Ha már tudjuk, hogy kiknek írunk, azon kell gondolkodni, hogy miről írunk. A témaötleteknek igazodniuk kell a vásárlói személyiséghez, például ha az ideális ügyfelünk vegetáriánus, akkor ne írjunk pörköltekről.
Az ötletelés során az alábbi kérdéseket kell szem előtt tartani, hogy hasznos tartalmat készítsünk:
- Hogyan adhatunk több információt a termékekről és/vagy a szolgáltatásokról?
- Hogyan segíthetünk az érdeklődő emberek problémáinak megoldásában?
- Milyen tippekért, információkért, elemzésekért, véleményekért lesz hálás a célközönség?
- Hogyan segíthetünk a vásárlói döntésben?
Egyedi stílus kialakítása
Az interneten elképesztő mennyiségű tartalom érhető el, az egyedi stílus viszont lehetőséget ad, hogy kitűnjünk a tömegből.
Hogyan akarunk és tudunk szólni a célközönséghez? Humorosan? Szenvedélyesen? Bármilyen stílust is választunk, illeszkednie kell a korábban már meghatározott vásárlói személyiség vélt ízléséhez.
A stílus kialakításában segít, ha “potméteren” finomhangoljuk: 1-től 10-ig (vagy 1-től 5-ig) terjedő skálán mennyire legyen humoros, szakmai, trendi, közérthető, komoly, stb. Ezen felül az elején tisztázni kell, hogy tegeződünk vagy magázódunk. Akár mi magunk írjuk a honlapra a szöveget, akár rutinos szövegírót bízunk meg a feladattal, így sokkal könnyebb lesz kialakítani a stílust, majd a visszajelzések alapján az igényekhez igazítani.
A folytatás cikksorozatunk következő részében található.